ویژگی های سازمان های نوآور


پایان نامه  مدیریت دانش و نوآوری سازمانی

v   ساختارسازمانی خلاق: به نظر اعرابی ساختار سازمانی راه و شیوه­ای است که به وسیله آن فعالیت­های سازمانی، تقسیم سازماندهی و هماهنگ می­شوند. سازمان­ها ساختارهایی را به وجود می­آورند تا فعالیت­های عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و اعمال اعضاء را کنترل کنند. همه سازمان­ها برای بقاء نیازمند اندیشه­های نو و نظرات بدیع و تازه­اند. ساختار سازمانی و نیروی انسانی دوپایه اصلی یک سازمان راتشکیل می­دهند و برای به وجود آمدن یک سازمان هر دو باید وجود داشته باشند. هر سازمانی می­تواند با اصلاح ساختار خود و افزایش خلاقیت نیروی انسانی و سازمانی خود باعث بالارفتن عملکرد و بهره­وری شود و درجهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خویش گام بردارد. ساختار سازمان، وسیله­ای است که مدیریت می­تواند با استفاده از آن به هدف­های خود دست یابد. از آنجا که استراتژی کلی سازمان تعیین کننده هدف­ها است، بنابراین، باید بین استراتژی و ساختار، رابطه­ای نزدیک وجود داشته باشد. برای افزایش خلاقیت و نوآوری، معقول این است که سازمان­ها استراتژی مبتنی بر نوآوری (تنوع) را اتخاذ کنند. استراتژی مبتنی بر نوآوری، به ابتکار عمل وخلاقیتی منحصر به فرد استوار است. این نوع استراتژی برای ایجاد بازار و عرضه کالای منحصر به فرد، از راه تنوع بخشیدن به محصول تبلیغات دامنه­دار روی منحصر به فرد بودن آن تکیه می­کند.(آقاداوود و حاتمی و حکیمی نیاء، 1389، ص141) بدیهی است همه شرکت­ها نباید درصدد نوآوری و عرضۀ محصول یا خدمت جدید باشند. اگر یک استراتژی برای یک شرکت بین المللی مناسب باشد، وماً برای یک شرکت کوچک که مجله منتشرمی­کند مناسب نخواهد بود هر سازمانی بسته به ساختار خود، خلاقیت را به نوعی نهادینه می­کند.(ال دفت، 1386، ص324)

v   فرهنگ سازمانی خلاق: فرهنگ سازمانی را می­توان مجموعه­ای از باورها و ارزش­های همگانی و مشترک که بر اندیشه و رفتار اعضای یک سازمان، اثر می­گذارد و باعث اتحاد آنها می­شود و تعریف کرد. فرهنگ سازمانی می­تواند سرچشمه­ای برای حرکت و پویایی، خلاقیت و نوآوری و یا مانعی در راه پیشرفت آنها به شمار آید. از این رو، می­توان گفت که فرهنگ در یک سازمان، همانند شخصیت در یک انسان است. وقتی که سازمانی دارای فرهنگ قوی بالا، افراد را به سازمان و  هدف­های آن به گونه­ای متمایل می­کند که آنها خود را جزئی از سازمان بدانند.( آقاداوود و حاتمی و حکیمی­نیاء، 1389، ص143). در فرهنگ قوی تأکید اصلی بر روحیه کارآفرینی و تقویت زمینه­های مناسب، برای پرورش خلاقیت و نوآوری است. سازمان­های خلاق از فرهنگ قوی و تشویق کننده، برخوردار هستند و از این رو، در رشد و توسعه خلاقیت پیشگام هستند.(رابینز، 1380، ص401). در واقع، اگر خلاقیت و نوآوری مورد انتظار کارکنان و مدیران باشد، این انتظار بر فرهنگ سازمانی حکمفرما می­شود که فضایی سرشار از تغییرات ایجاد شود. برای نیل به خلاقیت و نوآوری باید سازمان­ها با فرهنگ تیمی شکل گیرند، زیرا در این نوع سازمان­ها تأکید بر اختراع، اکتشاف­ها، نوآفرینی، ریسک­پذیری و آزادی عمل است نمونه بارز این گونه سازمان­ها، سازمان­های حسابداری، مشاوران حقوقی، بانک­ها، سازمان­های مشاوره­ای، سازمان­های تبلیغاتی، سازمان­های تولید نرم افزار و تحقیقات بیولوژیکی است.( آقاداوود و حاتمی و حکیمی­نیاء، 1389، ص143)

v   محیط خلاق: اصولاً خلاقیت و نوآوری قادر به تبلور در محیط نامناسب و نامطلوب نخواهد بود. محیط نامطلوب برای ترغیب و پرورش خلاقیت، محیطی است که کارکنان را از ریسک کردن باز می­دارد. فشارهای کاری را به گونه های مختلف بر کارشناس وارد می­کند. یکی از روش­های مهم متبلور کردن خلاقیت، به وجود آوردن فضای محرک، متعدد و به طور کلی خلاق است. به طور کلی، برای ایجاد محیط مناسب در سازمان برای خلاقیت و نوآوری باید محیط کاری آرام و صمیمی را فراهم کرد ، هدف­ها را به طور مشخص تعیین نمود، به نوآوری و خلاقیت امتیاز مناسب  داد، از تعصب کاری حمایت کرد و افراد را برای تغییرآماده ساخت.(قائمی، 1380)

v   سیستم پاداش: بایستی به گونه­ای باشد که افراد به واسطۀ عملکرد مناسب مورد تحسین و تقدیر قرار گیرند، بتوانند روی کارها و ایده­های مورد علاقه خود فعالیت کنند، بواسطه داشتن نقش بیشتر در پیشبرد فعالیت­های گروهی پاداش بیشتری دریافت کنند، بر اساس میزان عملکرد در سعی و تلاشی که می کنند پاداش دریافت کنند، بواسطه ارائه ایده­ها و عملیاتی کردن آنها مورد تشویق و حمایت قرار گیرند و معیارها و ملاک های پرداخت، اعم از حقوق و دستمزد و پاداش و. در سازمان منصفانه و عادلانه باشد و پاداش متناسب  با افراد و شرایط شغلی شان باشد. (رابینز، 1380، ص 409)



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : خلاقیت ,سازمانی ,نوآوری ,سازمان ,فرهنگ ,استراتژی ,فرهنگ سازمانی ,1389، ص143 ,حکیمی­نیاء، 1389، ,رابینز، 1380، ,نوآوری باید
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

كوچه اي براي گفتن سایت تخصصی پایان نامه های دانشگاهی برای خودم... Www.Mp3lar.ir ♠ V@RT@N ♠ دوربین های دیجیتال صفیرحق میکاپ ابزاری برای مهندسان فرآیند علمی و فناوری