ویژگی های سازمان های نوآور
v ساختارسازمانی خلاق: به نظر اعرابی ساختار سازمانی راه و شیوهای است که به وسیله آن فعالیتهای سازمانی، تقسیم سازماندهی و هماهنگ میشوند. سازمانها ساختارهایی را به وجود میآورند تا فعالیتهای عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و اعمال اعضاء را کنترل کنند. همه سازمانها برای بقاء نیازمند اندیشههای نو و نظرات بدیع و تازهاند. ساختار سازمانی و نیروی انسانی دوپایه اصلی یک سازمان راتشکیل میدهند و برای به وجود آمدن یک سازمان هر دو باید وجود داشته باشند. هر سازمانی میتواند با اصلاح ساختار خود و افزایش خلاقیت نیروی انسانی و سازمانی خود باعث بالارفتن عملکرد و بهرهوری شود و درجهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خویش گام بردارد. ساختار سازمان، وسیلهای است که مدیریت میتواند با استفاده از آن به هدفهای خود دست یابد. از آنجا که استراتژی کلی سازمان تعیین کننده هدفها است، بنابراین، باید بین استراتژی و ساختار، رابطهای نزدیک وجود داشته باشد. برای افزایش خلاقیت و نوآوری، معقول این است که سازمانها استراتژی مبتنی بر نوآوری (تنوع) را اتخاذ کنند. استراتژی مبتنی بر نوآوری، به ابتکار عمل وخلاقیتی منحصر به فرد استوار است. این نوع استراتژی برای ایجاد بازار و عرضه کالای منحصر به فرد، از راه تنوع بخشیدن به محصول تبلیغات دامنهدار روی منحصر به فرد بودن آن تکیه میکند.(آقاداوود و حاتمی و حکیمی نیاء، 1389، ص141) بدیهی است همه شرکتها نباید درصدد نوآوری و عرضۀ محصول یا خدمت جدید باشند. اگر یک استراتژی برای یک شرکت بین المللی مناسب باشد، وماً برای یک شرکت کوچک که مجله منتشرمیکند مناسب نخواهد بود هر سازمانی بسته به ساختار خود، خلاقیت را به نوعی نهادینه میکند.(ال دفت، 1386، ص324)
v فرهنگ سازمانی خلاق: فرهنگ سازمانی را میتوان مجموعهای از باورها و ارزشهای همگانی و مشترک که بر اندیشه و رفتار اعضای یک سازمان، اثر میگذارد و باعث اتحاد آنها میشود و تعریف کرد. فرهنگ سازمانی میتواند سرچشمهای برای حرکت و پویایی، خلاقیت و نوآوری و یا مانعی در راه پیشرفت آنها به شمار آید. از این رو، میتوان گفت که فرهنگ در یک سازمان، همانند شخصیت در یک انسان است. وقتی که سازمانی دارای فرهنگ قوی بالا، افراد را به سازمان و هدفهای آن به گونهای متمایل میکند که آنها خود را جزئی از سازمان بدانند.( آقاداوود و حاتمی و حکیمینیاء، 1389، ص143). در فرهنگ قوی تأکید اصلی بر روحیه کارآفرینی و تقویت زمینههای مناسب، برای پرورش خلاقیت و نوآوری است. سازمانهای خلاق از فرهنگ قوی و تشویق کننده، برخوردار هستند و از این رو، در رشد و توسعه خلاقیت پیشگام هستند.(رابینز، 1380، ص401). در واقع، اگر خلاقیت و نوآوری مورد انتظار کارکنان و مدیران باشد، این انتظار بر فرهنگ سازمانی حکمفرما میشود که فضایی سرشار از تغییرات ایجاد شود. برای نیل به خلاقیت و نوآوری باید سازمانها با فرهنگ تیمی شکل گیرند، زیرا در این نوع سازمانها تأکید بر اختراع، اکتشافها، نوآفرینی، ریسکپذیری و آزادی عمل است نمونه بارز این گونه سازمانها، سازمانهای حسابداری، مشاوران حقوقی، بانکها، سازمانهای مشاورهای، سازمانهای تبلیغاتی، سازمانهای تولید نرم افزار و تحقیقات بیولوژیکی است.( آقاداوود و حاتمی و حکیمینیاء، 1389، ص143)
v محیط خلاق: اصولاً خلاقیت و نوآوری قادر به تبلور در محیط نامناسب و نامطلوب نخواهد بود. محیط نامطلوب برای ترغیب و پرورش خلاقیت، محیطی است که کارکنان را از ریسک کردن باز میدارد. فشارهای کاری را به گونه های مختلف بر کارشناس وارد میکند. یکی از روشهای مهم متبلور کردن خلاقیت، به وجود آوردن فضای محرک، متعدد و به طور کلی خلاق است. به طور کلی، برای ایجاد محیط مناسب در سازمان برای خلاقیت و نوآوری باید محیط کاری آرام و صمیمی را فراهم کرد ، هدفها را به طور مشخص تعیین نمود، به نوآوری و خلاقیت امتیاز مناسب داد، از تعصب کاری حمایت کرد و افراد را برای تغییرآماده ساخت.(قائمی، 1380)
v سیستم پاداش: بایستی به گونهای باشد که افراد به واسطۀ عملکرد مناسب مورد تحسین و تقدیر قرار گیرند، بتوانند روی کارها و ایدههای مورد علاقه خود فعالیت کنند، بواسطه داشتن نقش بیشتر در پیشبرد فعالیتهای گروهی پاداش بیشتری دریافت کنند، بر اساس میزان عملکرد در سعی و تلاشی که می کنند پاداش دریافت کنند، بواسطه ارائه ایدهها و عملیاتی کردن آنها مورد تشویق و حمایت قرار گیرند و معیارها و ملاک های پرداخت، اعم از حقوق و دستمزد و پاداش و. در سازمان منصفانه و عادلانه باشد و پاداش متناسب با افراد و شرایط شغلی شان باشد. (رابینز، 1380، ص 409)
درباره این سایت