گمرک بعنوان یک سازمان تأثیرگذار در توسعه و بهبود وضعیت تجارت خارجی، علاوه بر ایفای نقش در عرصۀ تگذاری اقتصادی وتأمین درآمد برای دولت، بطور مستقیم با مردم سروکار داشته و عملکرد آن میتواند موجب رضایتمندی یا عدم رضایت خدمت گیرندگان شود، از اینرو ناگزیر از انتخاب روشها و بکارگیری شیوههایی است که بر بستر طرحهای خلاقانه و نوآور قرار داشته باشد، تا بتواند به انتظارات ذینفعان پاسخ دهد و به همین دلیل است که گمرک بعنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی تعیین گردیده و دولت تلاش می کند با اجرای پروژههایی چون ایجاد پنجره واحد تجاری، راه اندازی سیستم ارزش وب بنیاد، استقرار سیستم آسیکودای جهانی، تجهیز مبادی ورودی و خروجی به دستگاههای پیشرفته، راه اندازی سامانه هوشمند ورود و خروج کالا و ترانزیت و اصلاح نظام گمرکی و رفع مشکلات آن، پیشگیری از فساد با افزایش سلامت اداری و کرامت انسانی، و نیز طرح آمایش سرزمینی گمرک و ایجاد گمرکات تخصصی به اهداف و تهای میان مدت و بلندمدت در جهت تحقق توسعه اقتصادی دست یابد و آنچه تاکنون درگمرک انجام شده، تنها بخشی از ضروریات تغییر و تحول در این سازمان بوده و پایان راه نیست و گمرک همواره نیازمند اجرای طرحهای نو و نوآوری در ارائه خدمات به مشتریان است و حتی این ضرورت در سطح جهانی نیز حس شده تا بدانجا که یومیکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک (WCO) سال 2013 را سال نوآوری برای پیشرفت گمرک تعیین نمود.(4و5بهمن 1391، گزارش همایش روز جهانی گمرک،ص3) و پیامی به شرح ذیل برای اعضاء سازمان جهانی گمرک منتشر نمود:
"اعضای سازمان جهانی گمرک فرصت آن را خواهند داشت که به ارائۀ ایدههای جدید و تجربیات به دست آمده دراین خصوص ازجمله همکاریهای تازه درجهت گسترش روابط با سازمانهای دولتی و عوامل خارجی و راهحلها و فناوریهای نوین به کار گرفته شده، بپردازند. نیاز به نوآوری درمواجهه با مسائل متغیرگمرکی همانند تأمین امنیت زنجیرۀ عرضۀ جهانی، تسهیل تجارت بین المللی، حصول اطمینان از جمع آوری عادلانه و منصفانۀ درآمدها و حمایت از جامعه در مقابل تجارت غیر قانونی، امری اجتناب ناپذیر تلقی میشود." (4و5بهمن 1391، گزارش همایش روز جهانی گمرک، ص5)
به عقیده نظام الدین برزگری[1]چنانچه گمرک بتواند درسالهای آتی خودش را باسیستمهای جهانی گمرکی هماهنگ کند و همگام با دستورالعملهای سازمانی جهانی گمرک حرکت کند، به نحو احسن شعار "نوآوری برای پیشرفت گمرک" را محقق خواهد ساخت. او میافزاید: گمرک باید تحت یک سامانه جامع با تمام سازمانهای مرتبط با امر تجارت ارتباط الکترونیکی بر قرار کند تا از این طریق از مراجعات حضوری مراجعان و تبادل مدارک کاغذی کاسته شود. درشرایط فعلی کشور، صدور بخشنامههای متعددی که از سوی برخی از دستگاههای ذیربط صادر میشود، قطعاً در کار گمرک خلل ایجاد میکند. به اعتقاد برزگری گمرک به عنوان دیدهبان اقتصادی کشور باید دارای خط مشی مشخص باشد تا بتواند به واسطۀ ثبات رویهها و دستورالعملها نسبت به اصلاح فرآیندها اقدامات لازم را به عمل آورد. بر این اساس ضرورت دارد اوایل هر سال دستگاههای مرتبط با امر تجارت خط مشی خود را به گمرک ارائه دهند تا اساس دستورالعملهای مسئولان گمرک مشخص گردد. این امرعلاوه بر تدوین نظام گمرکی سالانه، موجب میشود گمرک به واسطۀ ثباتی که از آن برخوردار خواهد بود، در قبال کاستیها پاسخگو باشد. برزگری تأکید کرد: تحقق این امر قبل از هر چیز نیازمند اصلاح فضای کسب و کار است، به نحوی که ثبات جایگزین تغییرات لحظهای و بعضاً سلیقهای شود. باید در نظر گرفت هر تغییری علی رغم ضروری یا غیرضروری بودن منشأ آن، باعث سر درگمی کارکنان گمرک و خدمت گیرندگان از گمرک میشود و ایجاد ضررهای مادی و غیرمادی به عرصۀ صادرات و واردات کشور و به فراخور آن صاحبان این حرفهها را، درپی خواهد داشت. برزگری در ادامه میافزاید؛ نوآوری در گمرک باید به سمت شفافیت قوانین و رویهها حرکت کند و حرکت گمرک به سمت نوآوری، سبب بهبود عملیات گمرکی شده است. (4و5بهمن 1391، گزارش همایش روز جهانی گمرک، ص25)
درباره این سایت